maandag 28 april 2014

Opstijgend vocht



Ik zit tot over mijn oren in mijn zoveelste renovatieproject. Alle facetten van mijn renovatieavonturen giet ik in een artikelreeks voor het tijdschrift De Koevoet. Mijn volgende bijdrage heb ik volledig gewijd aan de problematiek van het opstijgend vocht. In dit artikel verwijs ik naar een Youtubefilmpje Rectavit Drystone GelHierin wordt op een poepsimpele manier uiteengezet hoe we met een siliconenpistool een (wonder)gel via boorgaten in de horizontale mortelvoeg aanbrengen. Deze solventvrije en gebruiksklare gel, op basis van siloxanen en silanen, verspreidt zich in de muur en vormt er een uiterst efficiënte waterafstotende barrière die een perfecte blokkade vormt voor opstijgend vocht. Door de capillariteit – zuigende kracht – van de baksteen wordt water omhoog gezogen in de muur. De vochtblokkade moet er net voor zorgen dat dit niet (meer) kan gebeuren. Zelfs voor een low profile doe-het-zelver is dit een makkie. De eenvoud druipt er gewoon van af. Tussen de soep en de patatten wordt effe afgerekend met het opstijgend vocht en de daaraan verbonden meestal te duur betaalde professionele vochtbestrijders. Maar er is inderdaad veel meer...

De foto met de twee stopcontacten liegt er niet om. Het ene stopcontact bevond zich net boven de plint en het andere stopcontact boven het keukenaanrecht. Probeer nu zelf maar uit te maken welk stopcontact er het meest in aanraking kwam met de vochtproblematiek. Dit is een handige tip om bij de aankoop van een oude woning te controleren hoe het zit met de vochtthematiek.

Het volledige geïllustreerd pdf-artikel omtrent 'opstijgend vocht' word je opgestuurd door een mailtje naar willy.zon@skynet.be te sturen of je naam en e-mailadres als reactie op dit artikel in te vullen.


2 opmerkingen:

  1. Al direct héél interessant want wij zitten hier ook met opstijgend vocht in de muur.
    Voor het vocht dat de vloerstenen laat blinken zie ik uit naar een gelijkaardige oplossing, iemand een idee ?
    edegemse groet, xaveer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste, Met veel interesse heb ik jouw artikel gelezen in de Koevoet.
    Dit is een uitstekend artikel. Inderdaad er zijn veel vochtproblemen die niks te maken hebben opstijgend vocht. Echter, opstijgend vocht bestaat, de praktijk bewijst dit. Meerdere verbouwingen bij vrienden en mijn kinderen hebben dit bewezen. Ik heb het injecteringsmiddel Dryzone gebruikt van de firma Sb-solutions uit Aalst. Dit is eigenlijk een Engels product met een jarenlange ervaring in de sector. Ik heb alle Engelstalige forums gelezen om zeker te zijn dat het product voldoet aan zijn doelstellingen. Vele Engelse gebruikers zijn, na decennia toepassing van het product, zeer enthousiast
    gebleven, geen opstijgend vocht en reuk meer te bespeuren. De houdbaarheid van het systeem in de tijd is voor mij doorslaggevend geweest om dit product aan te kopen en te gebruiken. Tot hiertoe werkt dit middel bevredigend. Voor een particulier kost dit product ongeveer 50 euro voor een tube, voor vakmensen ongeveer 25 euro het stuk. Wel merkwaardig dat dergelijke product zo laat op de Belgische bouwmarkt wordt aangeboden, zijn we hier te sceptisch tegenover bestaande producten die in het buitenland hun effectiviteit hebben bewezen?
    Groetjes uit een nat Denderleeuw,
    Mon

    BeantwoordenVerwijderen